Translate

lördag 30 juni 2012

99 fåglar holkmärkta första säsongen

7 blåmesungar blev årets sista holkmärkningar. Bättre 7 fåglar i handen än 10 i skogen!
Jag och Johannes gav oss iväg till Bodarna, Bjurs för årets sista holkmärkning. Vi fick träffa Jonne som startade holkmärkningen på 70 talet. han berättade en hel del intressant som vore kul att titta närmare på. Tänk om någon har möjlighet att lägga in all data från förr i databasen.

Det blev en härlig tur med många tomma holkar där ungarna flugit ut och lagom många kvar att märka. 2 holkar med svartvit flug (4+5) och en holk med minstingarna, 7 blåmesungar.
Totalt har vi märkt ungar i 19 holkar och 96 ungar + 3 vuxna. Det känns väldigt lyckat med tanke på att det var första trevande försöket för mig. Tack alla som hjälpt till Johannes, Jonatan, Emma och så naturligtvis inventerarna Leif & Hans samt Jonne som startade holkprojektet.
Kalla svflu ägg=misslyckade

Hängande i björken kollar Johannes ner..
..i ett rödvingetrastbo


Johannes med en liten svflug unge

Handen full med svartvita flugsnapparungar
Många holkar var urflyttade och klara för vintertömning.


ögonpyrola, den vackra 

...så här mycket ögonpyrola har jag aldrig sett tidigare.











Under sommaren/hösten så ska jag försöka komma igång med Roxnaäs holkprojekt med hjälp av studiefrämjandet och Lona pengar. Jag siktar på 30 holkar mellan Hälsinggårdsbryggan och Roxnäs Udde. 

På söndag den 1 juli är det vanlig CES märkning vid Kyrkbytjärn, näten uppe mellan 05 - 10. Välkomna att vara med./ Gittankvittran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar