Translate

söndag 10 juni 2012

Större hackspett, ny märkart

Ny märkart för Kyrkbytjärn - Större hackspett, hane
Inger med en trädgårdssångare
Pär studerar närgånget en sävsångare 
Som vanligt blev jag tvungen att flytta ringmärkardagen på grund av regnhot. Som tur var kunde Inger Petri & Pär Johansson rycka in med kort varsel. Alltid kul med hjälp. Vi lyckades få en ny märkart, större hackspett, Den satt i Locustellanätet och jag sprang som en tok när jag fick se den från andra sidan ån. Nästan som Marcus krickrus för några år sedan. Lite blod fick den fram ur mina fingrar, men mindre än jag anade.

Jag med hackapelittan

För övrigt så var det de ortstogna som dominerade. De flesta har ungar eller är i slutskedet av ruvningen. Nästa gång kan det börja bli smått i näten. Skäggdoppingarna har lyckats få ut 4 + 3 ungar och skrattmåsungarna syns här och där. Även gässlingarna växer.

Denna vackra buskskvätte hane märktes av Per Gustafsson som 3+ 2009. Det betyder att den då var minst 2 år gammal. Alltså en gammal vän som nu är minst 5 år  - en fin ålder för denna art.
Minst 5 år är denna fina buskskvättehane
Fick även denna gång en sävsparv med lurigt könsteckning. Är detta en hane , hona eller hen? Vinge 77 - vilket kan vara både ock. Jag tror på hona, men kloaken såg ut som hane.
Sävsparv "hen"

Nästa gång är satt till söndag kväll den 17 juni- näten uppe kl 16 - 21. Hål tummarna för att vädret är okej då!

Resultatet den 4:e CES omgången blev

Art
Adult
Juvenil
Kontroll
St Hackspett
1


Sädesärla


1
Buskskvätta



Koltrast
1


Sävsångare
1

1
Trädgårdssång


4
Lövsångare
1

1
Blåmes
1

2
Talgoxe


1
Bofink
3


Sävsparv
2

3
Summa 23
9

14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar