Translate

torsdag 14 juni 2012

Holkprojektet är igång!

Nymärkt talgoxunge...är den nöjd eller..?

Jag och Studiefrämjandet har fått LONA pengar från länsstyrelsen/Naturvårdsverket för att köra ett 3-årigt holkprojekt. Dels ska vi börja att ringmärka fågelungar i Bodarna, Bjurs som "Jonne" startade på -70 talet. Numera är det Leif Berglund & Hans Malmsten som räknar ägg och fågelungar i ca 50 holkar i Bjurs varje år. 
Leif Berglund
Hans Malmsten

Jag startade holkringmärkningen förra helgen den 8 juni,  och fick med mig Jonatan & Johannes som assistenter.
The holkteamringers johannes, Jonatan och jag
 Vi lyckades märka hela 21 fågelungar och en adult blåmes vid första omgången. Talgoxe och blåmes handlar det om. Den svartvita flugsnapparen ligger fortfarande och ruvar.
Svartvita flugsnapparen kommer sent och äggen
 är ännu inte kläckta. Bilden är tagen på holkspegeln.
Ser nästan ut som en trollsländelarv, men det är 7 talgoxeungar
som väntar på att bli märkta
I en av holkarna var de oväntat stora och två ungar flaxade ur holken när vi öppnade. Johannes & Jonatan var snabba att fånga in dem så vi kunde stoppa tillbaka dem.
Hjältarna som hittade rymlingarna
och kommer här tillbaka med dom


På söndagen den 10 juni följde jag med Hans och märkte alla ungar som vi inte hann på fredagen och var "mogna". Det resulterade i ytterligare 19 talgoxungar. 
Holkbygget är på gång för att kunna sätta upp en ny holkmärkningsplats nära Hälsinggårdsskolan och Haraldsbogymnasiet. Troligen blir det längs järnvägen mot Roxnäs. Ni kan följa projektet via den här bloggen.
Bonus - Den rara vårärten blommar fint längs holkrundan.

 I morgon ska jag till Bodarna igen i samband med tornseglarfångst. Håll tummarna att vi återfångar någon av de 6 seglarna som fick en ljuslogger på ryggen förra året.
Skolavslutningsdag i morgon,  så jag blir nog ensam?
Ringmärkning vid Kyrkbytjärn på söndag 17 juni, eftermiddag kväll. Min Basic Birds grupp kommer vid kl 19, så det kan bli fullt i tornet då.
/Gittankvittran

2 kommentarer:

  1. Hej! Kul med holkprojektet och lite annorlunda märkning. Hoppas du får ngn seglare med logga också. Vi jagar fortfarande vår första nattskärra med logg, men just de är svårflörtade i år. /Urban 567

    SvaraRadera
  2. Fick två seglare som studsade i nätet, men ingen fastnade tyvärr. Vi går inte in i bona och stör så här i äggläggningstider. Jag är ganska säker på att jag såg en loggerförsedd bland alla 20- tal som surrade runt i luften...eller så var det den goda viljan?
    Tog en holkrunda efter seglarmissen och ungarna har gått från spikar till nästan flygga på 5 dagar. Inte bara gräset växer så det knakar nu!

    SvaraRadera