Translate

söndag 1 juli 2012

KUFÅG ny art för Kyrkbytjärn

Ny art för ringmärkarplats 618, Kyrkbytjärn - en ung kungsfågel. Ser nästan ut som en fisfönäm tant!
Sveriges minsta fågel, kungsfågeln, har jag drömt om att få fånga på min ringmärkarplats. Idag satt en liten ungfågel i nätet.Troligen var denna skogsfågel på jakt efter alla goda insekter som finns längs ån där vi har de 15 näten.
Det blev lyckat på många sätt - inte bara att vi precis klarade oss precis från regnet, Vi fångade in hela 80 fåglar, men då höll vi ockås på  2 timmar längre än vanligt.. Vi fick 20 olika arter (rekord?) där härmsångare och rörsångare var nya för i år och vi hade även fått gulsparv som ny årsart om jag inte tappat den vid nätet.
Kul siffror är att förra gången så fpngade vi 27 ad, 33 juv och 11 kontroller. Idag fångade vi 27 ad, 35 juv och 18 kontroller. Snacka om stabilt läge!
Den lille kungsfågelkrabaten väckte stor uppståndelse. Rebecka och Siw plåtar medan Janne  och Jonatan tittar på.

Även idag fick jag handen full av blåmesungar.
De här är något större än de jag plockar ur holkarna.
Vacker ung koltrasthane. Nästa år är han svart och gul
och grann - Black Bird! Sveriges nationalfågel

Det är tredje gången jag håller denna kärrsångare i handen.
Jag känner igen den på de två vita  fjädrarna på huvudet,


Härmsångarna verkar ovanligt vanliga i år.
I bakgrunden Jeanette, Rebecka och Siw.
Jonatan släpper härmsångaren...och blicken hänger inte med. Var du kanske lite trött Jonte? Foto: Jaakko Hurri
Flitiga medhjälpare som snart klarar sig själva.
Janne & Jeanette ringmärker och Jaakko håller koll på påsarna

Nån som kan hjälpa till vad det är som tagits av räv?

Lite oroande att se att sothönan bara fått två kulla med 1+2 pillu. Knölsvanens ungar är borta och skäggdoppingen har bara en kull med 3 pulli. Parasit? Utter? Mink? Rördromen? Rördromen tutade, stora flockar starar, två brushanar samt en gråhäger påminner oss om att det går mot höst. Även många adulta har börjat ruggningen efter häckningen för att förbereda höstflytten.

Fladdermus...nej en tufft ruggande svartvitflugsnapparhane

Det var ett härligt team som hjälpte till. Alla behövdes och snart har vi en handfull nya ringmärkare! Då kan jag luta mig tillbaka och plocka fram kaffekoppen och dirigera arbetet :-)

NÄSTA GÅNG blir kanske torsdagen den 12 juli kvällsmärkning= näten uppe 16 - 21. Väder och semesterprogram frå styra. Kolla på bloggen cirka 2 dagar innan eller ring mig om ni vill med.

Dagens fångst 1 juli:

Art
Adult
Juvenil
Kontroll
Sädesärla

2
2
Rödhake

1

Buskskvätta
3


Koltrast
1
1

Björktrast

1

Taltrast

2

Sävsångare
4

3
Kärrsångare


1
Rörsångare
1


Härmsångare
1


Trädgårdssång

2
1
Lövsångare
5
4

KUNGSFÅGEL

1

Grå flugsnapp
1


Sv v flugsnapp
2

1
Blåmes

3
4
Talgoxe
1
5

Pilfink
1
3
1
Bofink

2
1
Grönfink
1
2

Grönsiska
3

2
Sävsparv
3
6
2
Summa  80
27
35
18

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar