Translate

tisdag 26 augusti 2014

Säsongens sista CES avslutades med en pilgrimsfalk

Sävsparv Emberiza shoeniclus, adult hane i vinterskrud. Fantastiskt att brämen på huvudet är perfekt slitna till slutet av maj då de sitter i vassen och säger tsi tsi tsirr med kolsvart huvud och kritvit krage
Så har ännu en CES säsong gått till ända sedan starten 2002. Vi började med 8 nät och ändrade standarden 2008 då jag utökade till nuvarande 15 nätplatser. Standardiseringen med samma antal när och vid ungefär samma datum och klockslag år efter år har nu pågått i 7 år. Det är nu det börjar bli intressant.
Årets fångst slutade på 390 fångade fåglar varav 205 nymärkningar. Ett ganska dåligt år om man jämför de senaste 6 åren som legat runt 400.
182 nymärkningar av adulta,
103 nymärkningar av juvenila
105 kontroller av ringmärkta fåglar ( 66 individer, flera fastnade i näten vid flera tillfällen)
Jag ska göra en sammanställning efter att allt är inlagt i datorn - det brukar vara klart efter jul :-)

Sista ringmärkningen med CES den 22 augusti gav ingen raritet, inte heller någon blåhake som jag var helt säker på att få. Vi fick 28 fåglar av 11 arter. Intressant var de väldigt unga ungfåglarna av rödhake och törnsångare.
Nyss flygg rödhake Erithacus rubecula
och kompisen , nyss flygg törnsångare Sylvia communis
Att jämföra med en adult, snart färdigruggad törnsångarhane 
På bankarna i Kyrkbytjärn stod 4 kärrsnäppor, 10 brushanar, och 2 större strandpipare på sin väg söderut. En svartvit flugsnappare var sen och måste skynda sig ner till östra Afrika. Höstfåglar som de fyra entitorna och domherrarna börjar komma. många adulta är mitt i sin ryggning och har knappt något fett alls.

Sena ungfågeln svartvit flugsnappare
Ungfågel domherrePyrrhula pyrrhula, helt brun på huvudet
Entitor Parus palustris , en adult till vänster och juvenil till höger.
Förutom jämn brunaktig ton i dräkten så är dte lätt att se att det är en entita på den vita mungipan.
 Jag hade hjälp av Gunnar Tiselius under nästan hela morgonen. Därefter kom Johanna och Sanna och hjälpte till att klämma ringar. Hasse Hedin upp och tog vid som sekreterare när Gunnar cyklade hem. De sista besökarna och assistenterna var Per Johansson med Maja och Sigrid.

Gunnar med en rödvingetrast Turdus iliacus
Johanna märker och Sanna tittar på. Gunnar ä'r sekreterare denna sköna morgon
Sigrid, Per och Maja kollar in en rödstjärt Phoenicurus phoenicurus hona.
 Så var dte dags att packa ihop och fara till Kbniva för att ringmärka de två sista sena tornseglarungarna som kläcktes för knappt 2 veckor sedan. Naturligtvis hade jag glömt tången när jag kom till bilen och fick gå tillbaka över åkrarna. Då lyfte alla fåglar i tjärnen och jag såg bara de 2 lärkfalkarna som surrat runt och jagat trollsländor - men så, där kom en pilgrimsfalk. Ja, det går inte att ta fel på den och lärkfalkar. Alla tre låg ett tag samtidigt i luften. Mäktig avslutning på CES säsongen.
Den stora tornseglarungen Apus apus, som fick en ring.Elsa skymtar i bakgrunden.
När vi öppnade holken där de sena tornseglarna - som jag försett med ljuslogg - häckade, så visade det sig att en unge var stor och kraftig och den andra väldigt liten och kall. Jag valde att bara ringmärka den kraftiga ungen, Jag anar att de vuxna väljer att lyckas med en unge när de inser att de inte kommer att hinna få båda ungarna på vingarna. Ja, de allra flesta tornseglarna har ju stuckit för över en vecka sedan. Håll tummarna att den här ungen klarar sig.

Dagens fångst i Kyrkbytjärn gav
Art
Adult
 Juvenil
Kontroll
Rödhake, Erithacus rubecula

2
3
Rödstjärt, Phoenicurus phoenicurus

1

Taltrast, Turdus philomelos
1


Rödvingetrast Turdus iliacus
1


Törnsångare Sylvia communis

1
3
Lövsångare, Phylloscopus trochilus
1
2
1
Sv.v.flugsnappare Ficedula hypoleuca

1

Entita Parus palustris
1
3

Talgoxe Parus major


2
Grönfink Chloris chloris
1


Domherre Pyrrhula pyrrhula
1
2

Sävsparv Emberiza schoeniclus
1


SUMMA     28
7
12
9

Nu kommer jag att ringmärka lite då och nu. Ibland i Kyrkbytjärn och ibland på Ingarvsdammen när andan faller på utan så lång framförhållning./ Gittankvittran

1 kommentar:

  1. Hej. Jag kör min sista CES i helgen. Har också haft flera mkt unga rödhakar de senaste gångerna i ruggstadie 1-2 samtidigt som jag har helt färdigruggade. Måste vara andrakullen tror jag. Har en sen tornseglare inne för rehab nu som släpps nästa vecka så det finns en del sena kvar. // Urban

    SvaraRadera