Translate

lördag 30 augusti 2014

Höstmärkningen i stan

Blåhake ringmärkt i skymningen, Ingarvshöjden 29.8
Då har jag intagit Ingarvshöjden och därmed är det höst! Igår, 29.8 for jag direkt efter jobbet upp till höjden och fixade nätgator  och satte upp några nät som jag lät sitta kvar, ihoprulllade, över natten. Trots att det bara satt  5 nät uppe under 1 timme så hann jag få en grann, ung, blåhake hane. 3 unga rödhakar fick också en ring.

I morse. 30.8,  vaknade jag kl 05.20 av mig själv...trots att det var över midnatt innan sängdags igår. Ringmärkarnerverna gör sig till känna, jag fattar inte ens själv varför jag tycker det är så spännande! Morgonen var blöt och alla nät dröp av vatten när jag tog upp dom. Två nätgator i buskområden med 3 respektive 2 nät och två vassnät 2+1 nät.  Totalt hade jag alltså 8 nät uppe.
Ung blåhakehona, morgonen den 30.8
Rebecka , nyutexaminerad märkare, fick ta blåhakarna, och det mesta andra också..
Direkt på morgonen satt en blåhake igen, en ung hona. Kul att det hann komma en del folk som fick se den. Rebecka kom ända från Bollnäs. Hon har nyligen varit på en veckas ringmärkarkurs i Ottenby och  fick vara dagens huvudmärkare och greppa tången nästan hela dagen. Jätte kul att Sofia dök upp, en nyinflyttad märkarassistent från Nordingrå. Alltid kul att få nytillskott i vårt crew!
Sofia med morgonens blåhake
Unga järnsparvar dominerade fångsten och roligaste arterna blev 2 unga ladusvalor, 1 bergfinkhane  och en törnskata. Om den sistnämnda nyparexperten är så rolig kan ju diskuteras...men "läcker" i alla fall.

Foto:Urban Grenmyr - gänget när dimman lättar...är det inte en blåhake i handen? Rebecka, Peter, Sofia och jag.
Selma med en lövsångare. Foto: Johannah Rönnkvist
En av dagens unga ladusvalor

Snygging!

Så här glad är man när man har en törnskata i handen...
Bergfinkhanen. Kolla så snygg under vingen!
Svåraste fångsten var två mycket bruna gråsiskor, som var kanske lite för ljusa för att vara brunsiska (Carduelis flammea cabaret,..tveksamma. Åldern var också så där mitt emellan. Halvspetsiga stjärtpennor, runda mindre täckare, ingen rugg gräns.. det blev caspi 1+. Rebecka ska till Lindänget och Orsa-märkarna imorgon och diskutera våra bilder. Jag tar gärna emot kommentarer även här!
Knepiga gråsiskor,,,,bruna, men ädå grå, Unga, men ändå adulta tecken....???

Nästa gång jag greppar tången blir nog i Kyrkbytjärn på torsdag med Lugnetgymnasiets miljögren och fredag Söderbaumska alla 50 st åk 6:or.
Resultatet då - jag räknar med hela dygnet ( fre 29.8 gav 1 blhak och 3 röhak) Totalsumman 29 + 30.8 blev 30 av 13 arter
Art
Adult
 Juvenil
Ladusvala Hirundo rustica

2
Järnsparv, Prunella modularis

7
Rödhake, Erithacus rubecula

5
Blåhake Luscinia svecica

3
Törnsångare Sylvia communis
1

Trädgårdssångare Sylvia borin

1
Lövsångare, Phylloscopus trochilus
1
2
Blåmes Parus caeruleus

1
Talgoxe Parus major
1

Törnskata Lanius collurio

1
Bofink  Fringilla coelebs
1
1
Bergfink Fringilla montifringilla

1
Gråsiska, Carduelis flammea

2
SUMMA     30
4
26

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar