Translate

fredag 15 augusti 2014

Höksångare, Barred warbler, Sylvia nisoria



Höksångare 1K, fångad 15.8 kl 09.45 i nät nr 2 , Kyrkbytjärn
Där satt den - igen
Morgon märkning och näst sista CES för denna säsong började småregnigt och segt. Det skulle ju INTE bli något regn denna morgon. Ständigt småskvättande, fuktiga påsar, hela tiden skydda böcker, kamera och okular samt en ständig oro för att fåglar inte skulle bli blöta om magen. Trött på det den här sommaren!! Jag hade hjälp av Michail Spinelli från Kanada som snabbt lärde sig hantera fåglar. Även Gunnar Tiselius var med under morgontimmarna.

Mike Plockade snart fåglar själv ur näten och vid 9.45 så kom  jag lite efter, ser att han har något stort vitt,,,, en HÖKSÅNGARE!"- Den där släpper du inte", var det enda jag sa. Han fick den fint i påsen och fattade ingenting, ja, för en kanadensare var den lika häftig som blåmesar.
Selfie när "den" just plockats ur påsen
Så skulle den då larmas och naturligtvis hade jag för första gången glömt mobilen hemma! Enda gemensamma vän i Michails mobil var min son i Umeå som googlade fram Urban Grenmyrs 2 mobilnummer på hitta.se och som tur var fick vi tag i honom.Han larmar ut och efter 30 min var ett gäng på 6 per i tornet.
Det här var Falu kommuns 2:a fynd genom tiderna. Senast var det en ungfågel den 5.9 2011 som jag fångade , även den i Kyrkbytjärn, men i raritetsnätet längre bort.
Här kommer lite frossarbilder på dagens höksångare

Snygg även under gumpen!
Innan höksångaren visades upp så hann vi kolla fett, 3 och att fågeln var pigg att vänta en stund.
Hasse, Henny, Andreas, Per, Jag och hökis, Birgitta, Fredrik och Mike
Även om fotot legat på fb, så lägger jag ut den igen. Jag och Mike med tröjorna ut och in och såå lyckliga!
Släppstudie av hökis, Först öppnas handen.....
..sen yr fjädrar och bara stjärten syns i högra kanten
Jodå, vi fångade lite fler arter också...

Blåmessnygging
En ung, sen törnsångare som inte ens hade utväxta handpennor ännu- Pull 1 alltså!
Adult rödhake.
En kontroll av bofinkshona som märktes 2012 och nu dök upp igem
Smått och gott och med totalt 29 fåglar och  11 olika arter i fångsten, Bland annat 4 av våra 6 häckande trastar. Alla utom en var adulta och var mitt i ruggningen och såg ganska klena ut.
Mike, Rödvingetrast och Gunnar
 Nästa gång, sista CES blir troligen på fredag den 22.8

Dagens fångst 15.8 morgon gav
Art
Adult
 Juvenil
Kontroll
Rödhake, Erithacus rubecula
2

3
Koltrast Turdus merula


1
Björktrast Turdus pilaris


1
Taltrast, Turdus philomelos

1
1
Rödvingetrast Turdus iliacus
3

1
Höksångare Sylvia nisoria

1

Ärtsångare, Sylvia curruca
1


Törnsångare Sylvia communis

2
1
Trädgårdssångare Sylvia borin

1

Lövsångare, Phylloscopus trochilus
1
4

Blåmes Parus caeruleus


2
Talgoxe Parus major


2
Bofink  Fringilla coelebs


1
SUMMA   29
7
9
13

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar