Translate

onsdag 30 maj 2012

Ottenby, Öland 18-26 maj

Nymärkt större strandpiparunge. Cute!
Min årliga vårvecka på Ottenby blev fantastiskt fin. Förutom alla fåglar och härliga vänner så var det sol och några dagar med ganska mild vind. Jag började med att sätta ett sverige-X innan jag ens nått udden. En nilgås stod i purpurdammen och väntade norr om "Stockholm Lunden"...ja, ni som har BMS vet min lilla fadäs.
 Nilgåsen den fiiiina, 342:a Xet
  Därefter upptäcktes en korttålärka längs fyrvägen. När jag just fått in den i tuben kommer ett sms från Magnus S i Lindänget att han just ringmärkt en korttålärka. Sammanträffande som är näst intill osannolikt! Okej, Orsa-korttån var häftigare!

Snygging hämling

En stilig höksångare, något äldre än den jag fick på kudden
Carbidröd, glänsande nästan i blått. Rosenfink.

Lundsångare i labbet

Andra roliga arter var den svarta storken som kom susande över fågelstationen, den svartbenta strandpiparen som betedde sig som en kungsgårdskossa framför bilen på fyrvägen - ovillig att flytta på sig. Lundsångare i körsbärsträdet och i handen...kornknarr i håven ...
Kornknarren som fick en ring

..och det härliga ljuset, solnedgångar, alla skärfläckor, småtärnor, ejdrar....sälar, majvivor, orkidéer...

Orkidéer, orkidéer, orkidéer, överallt orkidéer

.. och de underbara ungdomarna som lär mig så mycket om täckare och nyanser. Love till er!
Ida,Marcus, Christoffer, Stina, Mikael & Pontus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar