Translate

onsdag 30 maj 2012

CES ringmärkning nr 3


Koltrasthanen glänste ikapp med morgonsolen. Sveriges nationalfågel!

Det blev en tidig morgon med kalla nordliga vindar. Det första som hände var att jag kl 03.30 upptäckte att  mina nya stövlar står kvar på Ottenby fågelstation. Vid Kyrkbytjärn var det inte så mycket fågel i farten förutom grönsiskorna som fastnade med jämna mellanrum i träsknätet. Verkar som de hade släktträff i träsket?
Grönsiskor. En ettåring, vänster med vittoppade , slitna tertialer
och täckare samt en äldre hane höger med gula fina bräm.

Svartvitflugsnapparhane. Det märks vilka av fjädrarna som
varit  med om Afrikas sol i vinter.
Borde heta "rödundervingetrast"

Roligt med artblandningen, av 29 fångade fåglar var det 13 olika arter. Äntligen lite trastar, svartvita flugsnappare och sävsångare.
Starknäbb!
Skatan vägde 248g
Skatan var bra att fånga, då slipper vi honom i nätet. Ja, en "han" med all sannolikhet -  vinglängd 212mm och stark i näbben , aj, aj, märkena sitter fortfarande lite här och där på händerna. Tur att Humlan hade vantar som lugnade fågeln. Numera döpta till skatvantar.
Sävsångare
Sävsångaren var en av fjolårets ungar som lyckats hitta tillbaka. Känner mig nästan lite "mammig".
Mitt i mörkningen kom Hälla laget och började fälla björkarna vi märkt upp. Jippii! Äntligen sol i tornet och utsikt i viken. Tack killar!
Solen och värmen når äntligen tornet!

Och tack Humlan som var en suverän assistent och fick hoppa in istället för J & J som inte kunde vara med en vanlig skoldag när jag i all hast fick flytta fram märkningen till idag eftersom det ska regna hela helgen.
Humlan surrade runt, bar, drog, skrev
och bjöd på grädde till kaffet

Nästa gång är preliminärt ...i väntan på väderprognosen, satt till söndag 10 juni, morgonmärkning!
Dagens arter
Art
Adult
Juvenil
Kontroll
Sädesärla
1


Buskskvätta
1


Koltrast
1


Rödvingetrast
2


Sävsångare
1

1
Trädgårdssång
1

1
Lövsångare


1
Sv v flugsnapp
2


Blåmes


1
Skata
1


Pilfink
1


Bofink
1


Grönsiska
13


Summa 29
25

4

2 kommentarer:

  1. Hej Gittan! Grattis till en lyckad märkning med trevliga arter. Genomförde själv min 3:e CES i söndags och är nu uppe i ett hundratal märkta på min nya märkplats hemma på tomten. Varvar min CES med ständig nattskärrejakt när vädret är bra. Är nu uppe i 8 märkta skärror och en kontroll från 2010 än så länge. Och då har inte säsongen kommit igång ordentligt än. / Urban

    SvaraRadera
  2. Härligt att få kommentar från andra CES märkare i landet. Förra säsongen var min bästa sedan 2002 när vi startade här i Falun. I år blir det nog sämre siffror. Tufft för häckande fåglar med kyla och regn mitt i kläckningstid. Jag ska dessutom starta upp ett holkmärkningsprojekt i år. Jag kommer att lägga ut rapporter även från det på bloggen. Lycka till med nattskärrorna/ Gittan

    SvaraRadera