Translate

fredag 30 september 2011

Sista septembermärkning

Gransångare, årsunge, syns bland annat på bruna alulan
Jag trodde att sista ringmärkningen var genomförd för säsongen, men jag kunde inte hålla mig idag. Egentligen skulle jag vara på väg mot Ottenby, men vem vill sitta i en bil i 8 timmar denna britsommardag när man kan vara ute och ringmärka. Det fanns väl ett litet hopp om att fånga en taigasångare - ja, när Lindänget kunde drämma till med sibirisk piplärka för två veckor sedan så kan allt hända.

Ingen taiga, men väl två gransångare som gnistrade som små juveler i höstfärgerna grön, gul , grått. Även björktrasten var otroligt grann i sin vinterskrud.

Humlan och jag tog skön sovmorgon och började först vid 9, satte bara upp 7 nät och la ihop när fingrarna började tröttna på blåmesnyp efter 15 blåmesar. Bo och Solgärd Jansson fick en oväntad kul dag med fåglar i handen.

Art

Adult

Juvenil

Kontroll

Järnsparv

2

Rödhake

1

1

Björktrast

1

Gransångare

2

Blåmes

2

10

3

Talgoxe

2

5

Gulsparv

2

Summa märkta 31

4

23

4

Nu ska jag i alla fall packa och fara till Ottenby fågelstation...spännade att se vad som dyker upp i näten./ Gittankvittran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar