Translate

fredag 30 september 2011

Örnskådning i Bosporen, Istanbul


Istanbul, Sultanahmet från Hotel Harem
Bosporen 17 - 24 september 2011. För att göra en lång historia kort så blev denna resa något helt annat än jag tänkt mig. Jag var "lost" i Istanbul men på Harem Hotel är man ändå aldrig ensam, där samlas skådare. Eftersom min danske vän Malling Olsen aldrig dök upp så mötte jag nya vänner från England, Holland och svenska gamla fina vänner som delade passionen att skåda sträckande rovfåglar och storkar på Camlica kullen och Toygar Tepesi.
Engelska gänget vid Togyar Tepesi - örnar syns som svarta prickar

Var var Klaus Malling Olsen? Hans bok fanns med i alla fall!
En fantastisk start de första dagarna då jag hakade på ett engelskt gäng och såg över tusen mindre skrikörn . Därefter var det tre lugna dagar med tid för stadsvandring och slappt skådande på Camlica med svenske Olsen, Bensch och Settergren.
Tur ni att "my friend Olsen arrived", men det var ju fel Olsen!
På fredagen den 23.9 small det till och örnarna var som myggsvärmar ovan huvudet. Få se om jag kan lyckas med att lägga in en filmsnutt från Ian Balzan , Malta, som jag träffade på kullen.
Jag hade ingen kamera att fota flygande fåglar, så det blev bara några suddiga bilder genom tuben.
Det syns i alla fall att det är svart stork

Toppskarv i Hamnen vid Harem

Turkiska gymnasieflickor med Europeiska Istanbul bakom
Bosporen gav mersmak och är klart värd att återvända till i september.
Några kul arter - ingen komplett lista och inte i någon systematisk ordning..

Bosporen 17-23 sept 2011

Antal cirka

Mindre skrikörn

7000-8000

Ormörn

200

Dvärgörn

60

Stäppvråk

200

Bivråk

15

Örnvråk

1

Balkanhök

50

Sparvhök

20

Svart stork

200

Medelhavslira

200

Alpseglare

500

Större skrikörn

1

Stäppörn

1

Kejsarörn

1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar