Translate

onsdag 27 maj 2015

Ottenby fågelstation 12-18 maj

Den skrikande härmsångaren Hippolais icterina får bli vinjettbilden för den här Ölandsresan!
Ljuvligt som vanligt att vara några dagar på Ölands södra udde! Det är en min oas, och inte bara det, jag får tillfälle att lära sig massor om min största passion - fåglar och ringmärkning! Solen sken och det blåste frenetiskt mest hela tiden. De första dagarna gav en hel del i fångsten och inte minst sträckte det över 100 000 vitkindade gäss. Ett fantastiskt skådespel. Jag gjorde allt för att inte släppa en enda flock över huvudet utan att ha sett om det fanns en rödhalsad gås med. Myggan hade turen att hitta på en i en flock över Seby läge. Jag och Rebecka letade och letade i flocken , men den var redan i fel ljus  - vi missade den!

Jag lyckade dessutom få in hela 77 års X på resan. Ovanligt mycket, men då började jag med ejder på Ölandsbron. Även ett Sverigekryss blev det efter en hel del jobb- sammetshätta!. Extra tack till Rebecka som tolkade så jag hittade den efter alla små utrop.

Väcktes första morgonen vid 04.30 av att den nattskärra Caprimulgus europaeus och gök Cuculus canorus fångats. Underbart morgonljus!
Kul med nattskärra Caprimulgus europaeus i handen. Då kan man se de fina räfflorna längst ut på tån som den har för att putsa "morrhåren" med.
>Det kan bli ganska mycket fjädrar i labbet. Inte illa med en gökfjäder i facet Tobbe!
Nå Rebecka, ser du en eller kanske två  täckargränser på trädpipen?
Mästaren Lars Svensson var med oss flera dagar. Vilken ynnest att få tillfälle att ställa många frågor och diskutera törn- och ärtsångare eller som här, vårdräkten hos trädpiplärka.

Ärtsångarna  Sylvia curruca är inte lätt. Mikaela och Joakim funderar och lyssnar på Lars tankar. 
Det är härlig stämning i labbet och alla dumma frågor om ålder, kön, täckare, slitage tas på fullt allvar. Den 15 maj ringmärktes 181 ärtsångare och 80 törnsångare. Det var ett fantastiskt tillfälle att träna. Ett extra plus att ha Lars Svensson med som delade med av sin erfarenhet. Även de andra erfarna ringmärkarna gav mig många tips och funderingar,.
Gamla fina hanar av törnsångare Sylvia communis är väl de enda som kan anses lätta av den arten!
Mikaela, Joakim, Linus, Rebecka, Petter med koppen och en stenskvätta Oenanthe oenanthe.Färgglada folk och även fågel!
Som fd stationschef så gäller det att ligga i för att hålla positionen Myggan!

Kan inte låta bli att ta med foto på dessa juveler. I vårdräkt är dom omeotståndliga. Hane blåhake Luscinia svecica
Härligt att Ebbas 60-års guidning blev så fin. Näktergalen Luscinia luscinia får flyga iväg! 
Natten på intåg och inte ett linsskydd är på!!!
Kul gubbe hos fågelmålare Peter Nilsson.Kolla morkullenäbben! Ja, jag köpte en tavla. Småspov - skitfin!

Brun glada över Lunden? Anders, Tobbe, Linus, Aron, Rebecka & Frida spanar.
Underbart att vandra i Lunden  Jocke, Petter och Rebecka
En liten gransångare Phylloscopus collybita som de andra hörde - tur jag fick syn på´n
Ottenby Crew! Tack alla underbara för att jag får umgås med er och alla fantastiska fåglar vår och höst! Ja, jag har snyggast sockor!
Vill någon veta vad vi fick i fångsten, så finns allt på Ottenby fågelstations dagbok
http://www.sofnet.org/ottenby-fagelstation/ringmarkning-observationer/dagbok/
/ Gittankvittran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar