Translate

onsdag 12 september 2012

Sol, fågel och Hbo gymnasiet

Kungsfågel - en årsunge - Sveriges minsta fågel. Hon vägde 5,3 g
På måndag förmiddag kom Hbo gymnasiets miljögren ut till Kyrkbytjärn för att vara med och ringmärka kl 10.30 - 13. Ingen bra tid precis och det blåste en del...hm, lite fågel tänkte jag. Tur jag hade fel - det blev en strålande förmiddag.
Kungsfågelsn gör sig bra mot rosa
Redan första rundan fick jag 8 fåglar. Eleverna hann komma innan jag släppte dom och fick därmed se Sveriges vanligaste fågel och Sveriges minsta fågel.
Järnsparv -  vi fångade bara ungfåglar
Hona till v och hane till h. könen av bofinkar är ganska lika i vinterdräkt
Sveriges vanligaste fågel, lövsångaren
En av de vanligaste fåglarna i näten i Kyrkbytjärn - sävsparven
Sedan flöt det på och sista rundan fick jag en grönsiska som gruppen inte hann se. Totalt blev det 23 fåglar av 11 arter. Mest ungfåglar som väntat.
Svarthätta som här går från den bruna ungfågelhättan till hanens svarta hätta
Gulsparv, en maffig bit att hålla i
Grönsiska. Ungfågel med spräckligt huvud.
 Dagens fångst 10.9 blev
Art
Adult
Juvenil
Kontroll
Järnsparv

5

Svarthätta

1

Lövsångare

1

Kungsfågel

1

Entita


1
Blåmes

2
2
Talgoxe

1

Bofink
1
1
1
Grönsiska

1

Gulsparv

1

Sävsparv

3
1
Summa  23
1
17
5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar