Translate

söndag 2 september 2012

Septembermärkning

Snarare än skriktrast än en björktrast. Adult ruggande
Nu är CES slut och jag kan märka när vädret och lusten faller på. Det var lockande att göra ett försök på Ingarvsdammen eftresom rödstrupiga piplärkorna verkar sträcka för fullt. Igår, lördag, drog jag upp och rensade fram en del nätgator. Jag var ju tvungen att hämta nät i Kyrkbytjärn och när man ändå är där så är det ju synd att inte sätta upp några nät :-)
Blåhake med lite blått på hakan.
En ung hane, syns på de ljusa topparna på armtäckarna
Jag fick med mig Ylva Forenius som assistent och så körde vi med 9 nät i 1, 5 timme tills solen gick ner. Vi fick 9 fåglar varav en ung blåhake. Röhak, bjtra, ärsån, sybor, lösån och  säspa var de andra arterna.
Adult rödhake och Ylva i bakgrunden. Helt saknad av tratsfläckar på
arntäckarna och så var den fint mörk  på insidan av näbben

Säsongspremiäran startar efter försovning och regn. Rebecka och Peter Sjöö som kom av en händelse.
Så i morse var det säsongspremiär på Ingarvsdammen. Jag skulle hämta Rebecka och vi hoppades att vara där vid 9 - tiden när regnet skulle ha stillat sig. Allt sket sig. Först försov jag mig och vaknade 9. Väl på plats och när vi fått upp 4 nät...då började det att regna. Först vid 12.30 hade vi alla 7 näten uppe och började märka.. Det blev ynklig fångst trots bandare. Kanske var det inte den bästa tiden på dagen att märka?
Klassisk vy av blåhake med värmeverket i bakgrunden. Här en ung hona
Rebecka tränar vingmått på blåhaken

Botten upp! 16,4 gram blev det
Vacker ung lövsångare med vingmått 72, Troligen norrifrån
Här blåses fett
Och vissa lövsångare har mycket mörka ben
6 timmar i fält och 7 fåglar...åja, en blåhake vid sista rundan var kul. Röhak, lösån, taoxe och caspi - alla juvenila var de som fastnade i näten. Lite surt att höra att de fångat 3 rödstrupiga piplärkor vid Lindänget tidigare på morgonen. Men stort grattis till dom där uppe i Orsa!
I morgon ska jag upp och visningsmärka för 3 grupper från lärarhögskolan. Kul! Det är het tid och dumt att låta bli :-)
Gittankvittran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar