Translate

onsdag 12 september 2012

Ladusvalorna invaderade Ingarvshöjden

Ung ladusvala - en av de 120 som snurrade runt våra huvuden.
Jag och Rebecka smet tidigt från våra jobb och hade 8 nät uppe till kl 15.30 på Ingarvshöjden. Hela luften var full av ladusvalor och vi uppskattade till över 120 st.
Solen gassade och det var toppenväder. Första rundan var helt fantastisk...20 fåglar däribland 7 ladusvalor och 8 gransångare! Jippii! . Lika fantastiskt var det inte då vi kollade upp på himlen. Kolsvarta moln i antågande.
Glädje över 20 fåglar första rundan...sen blev det inte så mycket mer...
Ladusvalorna var jätte häftiga att fånga
Regnhot och bakluckemärkning
Blåhaken gjorde sig fin mot mot min snygga blå metallic opel Astra!

Vi började märka , men avbröt och bar fåglarna till bilen och gick sen och tog ihop näten. Därefter satte vi oss i bilen och fortsatte märka. Helt plötsligt fick jag upp en blå fin blåhake som Rebecka hållit tyst om. Ja, vi var verkligen nöjda efter första rundan.
7, ja egentligen 8, gransångare tog vi. Både abietinus och collybita.
Gransångarna försvinner ner i vågburken,
Den minsta vägde 6,8 g
Det kändes tveksamt med regnhotet..men vi satte upp 4 nät alldeles där vi var. När sista nätet precis kom upp -då kom störtskuren såklart. Bara att dra ner allt igen och hoppa in i bilen!
Vi gjorde ett sista försök med de 4 närmaste näten och fick en järnsparv. Sen gick solen ner och vi for hem - ganska nöjda trots bara en enda 8 näts runda.
Rebecka ringmäkrer sin första ladusvala
Troligen märker jag  i helgen på Ingarvshöjden - säsongens sista! Lördag eller söndag.

Dagens fångst 12.9..men 2 missade vi. Enda lövsångaren smet ur handen och en gransångare gjorde vi allt på och släppte...så upptäckte jag att jag glömt sätta på ringen. Bara att radera!

Art
Juvenil
Ladusvala
7
Järnsparv
4
Blåhake
1
Gransångare
7
Blåmes
2
Summa  21
21

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar