Translate

onsdag 31 maj 2017

Folk och fågel på Ottenby fågelstation maj 2017


Jennie Löfgren, Rebecka Jonpers och jag var på Ottenby fågelstation mellan 23-28 maj 2017. Lite tomt i fångsten, men oj vilka fina dagar vi ändå hade. 
Vanligast i fångsten var härmsångarna
Vi införde en kvällstradition att gå ner till udden och kolla solnedgången. Förts kvällen firade vi Rebecka 31 år!

En mindre flugsnappare Ficedula parva fångades första morgonen. Års X för mig!
Skärpan är på törnskatan Lanius collurio. Hannes ser lite dimmigare ut .... Hane till vänster och hona till höger
Kul att återse gamla, och träffa nya, Ottenbyvänner. Från vänster Joel H, Anton B, Rebecka, Jennie, Tobbe, Edwin och Noel
Sååå vacker, svart rödstjärt hane Phoenicurus ochruros 

Monstret var en sån här! Nattskärra  Caprimulgus europaeus. Inte mycket annat på gång när alla skådare flockas för att få se en nattskärra!
En tur till andfänget i Norrvik gav mycket vadare. Rebecka, Noel, Stina och Jennie
Myrsnäppa Limicola falcinellus, större strandpipare Charadrius hiaticula och kärrsnäppa Calidris alpina genom tuben i Norrvik
Inte var dag jag träffar mina Års X - konkurrenter. Vi tog en tur till Albrunnada kalkbrott där jag fick årskryssa gråhake- och smådopping. Acke leder, Yngve ligger tvåa , jag trea och Lasse som bygger hus är än så länge på fjärde plats. 2017 har många X kvar
Alvaret är ljuvligt nu. Bergskrabba Globularia vulgaris och krutbrännare Neotinea ustulata- vilka namn!!
Hm..inte en silvertärna vi ringmärkt.....
utan en snygg småtärna Sternula albifrons
...som Linus släpper iväg
Fjäskmiddagen förbereds!
Fredagskväll uppe i Långe Jan!

Jocke tar sig allra högst upp vid lampan och David hänger på.

Även höjdrädda jag tog mig upp på  darrig i knäna och fick denna bild. Observera Elias lamp-jakt efter grönfläckig padda högst upp till höger i bild. Och ja, jag tog mig ner igen,,,,men knappt! En oförglömlig kväll med det magiska kvällsljuset och paddornas spel.
Vad f-n är det här....men ...det är ju en sydnäktergal Luscinia megarhynchos!!! Joel in action!
Det är nå´t visst med Södra Öland- ett paradis för kropp och själ.  Vi hoppas återvända i oktober!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar