Translate

onsdag 24 september 2014

Fyra dagar på Falsterbo fågelstation

Fyra mindre flugsnappare Ficedula parva fångades dessa dagar. Två var fina hanar som den här.

Tack vare skolgårdsmöte i Lund så hamnade jag i 4 dagar på Falsterbo fågelstation 11-14 september. De tre första dagarna var helt fantastiska med bra fångst. Sophie var en superbra lärare i åldersbestämning.  Ja, det är en fröjd att få sitta timme in och timme ut bredvid en som har mer än 30 års erfarenhet av ringmärkning. Jag svävade som på små moln.Jag kom på en bra liknelse - ungefär som när tangodansarna från Falun får åka till Argentina :-). Lite "nördit", jovisst!
Ringmärkarkuren - Caroline och Sophie jobbar ..Anton och Björn snackar :-)
Den enda riktiga skådningen jag hann med var när Albin och Anton tog mig med till Ljungen och Ängsnäset. Den sistnämnda playtsenvar en nyhet för mig. Rovfågelsträcket var magnifikt första dagen och det vimlade av glador, ormvråk och en och annan bivråk och brun kärrhök. Häftigast var de 2 fina mindre skrikörnar som kom nära över ringmärkarplatsen.Näbbarna lyste i solen!
Anton plockar blåmes Parus caeruleus
Täckarstudier av järnsparv Prunella modularis - här en adult med diffusa grå fläckar på större täckarna
Åldersbestämning av trädpiplärka Anthus trivialis. Fantastiskt att Falsterbos bestämningsnycklar nu finns på deras hemsida i pdf!
Och en ung trädkrypare Certhia familiaris
Så här såg trädkryparen ut framifrån. Söt!
En underbar bild av min "maistro" Sophie och sparvhök Accipiter nisus. Kolla ögonkontakten!
Många sådana här blev det. Kungssfågel hane Regulus regulus
Söndagen regnade mest bort, men då var det rävjakt istället. En ungräv har fått nys på hönsen i fyrträdgården och det var vild jakt på rackaren i spöregnet.
Lugna hönsflock innan räven kom
Lång näsa till räven!

Genomblöta Albin och Caroline gjorde allt för att försvara hönsen och kycklingarna.
 Förutom de fina ringmärkardagar så är det ju Karins kanelbullar man längtar tillbaka till. Jag kommer nog snart igen - jag har ju ringmärkningen i Flommen kvar. Tack alla goa ringmärkarvänner!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar