Translate

tisdag 1 oktober 2013

Ottenby, Öland september 2013

Rebecka och Andreas plockar kungsfåglar utanför station
Som vanligt när hösten närmar sig så tar jag ledigt en vecka och far ner till Ottenby fågelstation, Öland. Vanligtvis är jag där andra veckan i oktober, men den här gången blev det tidigare.
Magisk plats vid solnedgång
Liten och kaxig gärdsmyg
 
Sommarens mest besökta skådarställe - den eviga väntan på sammetshättan i Bertils trädgård. Här en rödhake i alla fall.

Jag sprang på en duvhök i A-fällan
Viktor fick märka den - dom blev kompisar
Christopher larmar!!
Yellow-browed Warbler, Phylloskopus inornatus, taiga! 

Lus- Daniels & Hedis experiment med Rötra, Röhak, Sphök 
Måste alltid ha med en kungsfågel :-)

Jodå  - det är en prärielöpare
Barbara märker en ung större hack. Det är det gott om dom i år.
Härligt att få uppleva dagen då de vitkindade gässen kom nerdimpande från Taigan. Vi hade cirka 110 000 på tisdagen i samband med att kalluften kom. På torsdagen fick vi även se en rödhalsad gås som fanns bland 1000 tals andra på Schäferiängarna. Undra just hur många timmar jag under min livstid letat den rödhalsade i vitkindade gås flockar?
Vitkindade gässen dundrar in från Taigan
Från tisdagen den 24 september så blåste en ilsken och bitande nordan, men innan dess han jag med några fina dagar. Prärielöpare, brandkronad kungsfågel, taigasångare, tristis (Phylloskopus collybita tristis)  mindre flugsnappare, dvärgbeckasin, stäpphök var fina obsar -  och så ett evigt stirrande i Bertils trädgård efter sammetshättan! Det enda som sågs var rödhake och ärtsångare... .
tristis
Jobbigt för Per att märka rödstjärt hona.
Joakim märkte en mindre korsnäbb
Dvärgbeckasin
De hårt arbetande märkarna i labbet Daniel, Viktor. Christopher, Barbara & Andreas
Ottenby från Långe Jan                                                              Rebecka kryssar smådopping i Grönhögensdammen
 
Sista rundan innan vi for hem fångades en mindre flugsnappare      Barbara i Långe Jan och Uddens udde bakom

____

















..








Taggade efter Ölandsresan så bestämde jag och Rebecka att dra upp på Ingarvshöjden efter jobbet idag. Johannes & co ringdes in. Vi körde 3 bandare med kungsfågelsångare Phylloscopus proregulus och taigasångare Phylloscopus inornatus..men näe. Men på 2 timmar fick vi i alla fall 26 fåglar. Det blir nog en tur på fredag 4.10 också.
..
Ingarvet nu ikväll den 30 sept. Rebecka och gråsiska

1 kommentar:

  1. Visst är dessa siskor läckra! Just den här har bruna vingband som för tankarna åt cabaret-hållet, men kan man lita på det? Hur stort är överlappet? Uppe vid Lindänget har jag märkt många typiska flammeor med vitaktiga vingband och en del med dessa bruntoner och suttit där och kliat mig i huvudet... Var kommer de ifrån?

    SvaraRadera