Translate

söndag 25 augusti 2013

Blåhakar och piplärkor


Gissa stjärten!
Ung blåhake hona
Ung blåhake hane
Gammal blåhake hona
Efter ett härligt kalas hos Inger P så vaknade jag vid 9 tiden. Tog en vända upp till Ingarvshöjden..rödstrupig piplärka fanns i åtanke. Jag satt upp ett nät på en ny plats "piplärke-het". På med Mp3 och skulle upp med de andra. Flera blåhakar flög omkring mig. Naturligtvis batteritorsk i den spelaren. Snabbt ner till OK-Q8 och handlade batteri på 5 min. Började med att vittja det enda nätet jag fått upp - och se. 6 fåglar varav 2 blåhakar, en törnsångare, en kärrsångare och en grönsiska. Undrar om kärrsångaren häckat där ? Andra ungen jag tar på den platsen.
Adult törnsångare på flytt..
...då gäller det att vara fet. Den här jhade fett 7 vilket är det fetaste jag haft i Falun
Och så här såg den ut - hängbuk nästan..

Ung grönsiska
Ung buskskvätta
Balansakt av ung trädgårdssångare
Märkningen var igång. Sen upp med 4 nät till och på med ljudet. Vid lunch blev det glesare i fångsten och jag började plocka ner. Då satt det två piplärkor på två olika ställen. Den första var en given trädpip ..men den andra? Längsta tertialen lika lång som längsta handpennan? Borde inte trädpip ha kortare? Efter konsulterande av rödstrup-expertern :-) Magnus S i Lindänget så kom vi fram till att det borde vara en trädpip det också. Trodde på att den sista var en kontrastrik adult fågel, men när jag ser bilderna så blir jag tveksam på den tydliga mungipan. Jag tar tacksamt emot tips.
Trädpip nr 1, vinge 88, klo 8, 
konstig trädpip nr 2 . vinge 92, klo 7, lika lång terial nr 7 som hanpenna nr 3
Dagen gav 25.8 kl 10 - 13
Art
Adult
Juvenil
Trädpiplärka
1
1
Blåhake
1
2
Buskskvätta

1
Kärrsångare

1
Törnsångare
1

Lövsångare

2
Grönsiska

2
Summa  12
3
9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar