Translate

torsdag 30 maj 2013

Helgens märkning blir på lördag och kort från holkprojektet

På söndag ska det regna så Jeanette & Rebecka kör ringmärkning vid Kyrkbytjärn på lördag morgon 1 juni. Inte söndag den 2:a som det står i schemat. Jag lämnar med varm hand över till mina ringmärkarassistenter denna omgång. Helgen kan bli "het" med de östliga vindarna som rått och det känns lite svårt att vara i Umeå.
Ungarna börjar kläckas - här talgoxe
Vissa ruvade så hprt så vi lät dom vara. Talgoxe
I söndags gick jag en holkrunda vid Roxnäs och ungarna har nu börjat att kläckas. Jag mötte Hanna Steen på vägen och hon följde med och hjälpte mig.
Hanna hakade på
Av de 21 holkarna var det nykläckta ungar i 6 holkar, ägg i 8 holkar och i 4 holkar så ruvade dom så hårt så vi lät dom ligga.
Talgoxägg

Svartvit flugsnappar ägg. Här har talgoxen blivit bortkörd.
Ringmärkningen av ungar kan påbörjas den 4 maj. Det blir efter jobbet. Hör av dig om du vill vara med.
/Gittankvittran
07 07 69 59 45








5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar