Translate

torsdag 23 juli 2015

5 tornseglar-ljusloggar åter

För kommande ringmärkning vid Kyrkbytjärn - se inlägget längre ner!

Tornseglare Apus apus som hjälpt forskningen genom att bära en logga på ryggen fram och åter  från Kniva i Falun till Liberia/ Kongo. Tack, nu ska du slippa få en ny!


En av våra återvändande tornseglare Apus apus  till Kniva. Snart ska den befrias från ljusloggern som den haft på ryggen i 1 år.
Så var det dags igen att fånga tornseglare Apus apus. Sedan 2011 har jag satt på ljuslogger på tornseglare från Bjursås och från 2012 även från Kniva i Falutrakten. Fram till 2014 har jag satt på 42 ljusloggers och återfått 9. Idag fick vi åter 4 stycken av de 5 vi satte på förra året i Kniva. Fantastisk bra utdelning när alla utom en har kommit tillbaka. 

I Kniva häckar de i starholkar högt upp i tallar, så det är en nyttig träning för höjdrädda mig, att stå och balansera på tredje stegpinnen och försiktigt plocka ur seglarna ur holkar. Leif håller i med en hand så blir jag psykologiskt lugnad. 
Vi hade seglare i 5 av holkarna, men det var bara i 3 holkar som de häckade och där hade de 2 ungar var. Troligen går de andra in och markerar revir, men avvaktar denna kalla sommar?
N427 är avplockad! 
Elsa får rycka in som extramamma
Jag passade på att ringmärka ungarna i den holk som hade lagom stora ungar. De kvarvarande 4 får vänta några dagar till.
 Dessa små tornseglarungar är lika tunga, och ibland tyngre än föräldrarna. De ska kunna gå i dvala om det blir upp till 2 veckors oväder. De ungar som dimper ner på backen är ofta för tjocka för att lyfta., Mata dom inte!! Föräldrarna svälter dom sista veckan så de kan lkyfta! Inte för jag vet om de är så söta, men näpna. 
Foto Leif Liss.
Vi startar kl 6, så inte undra på man ser lite trött ut....
Selfie Team KNIVA TOSEG! Elsa Zetterberg, Gittan Matsson, Tornseglare, Leif Liss

Och Team BJURS TOSEG, Jag, Birger Roos, Jeanette Chrisander  och tornseglare
Dagen därpå, 24.7 var det tidig morgon i Bodarna, Bjursås hos familjen Roos. Tre häckningar och kanske några tornseglare som gått in och markerat revir i nya holkar. Spänningen var olidlig - ska  A57638, vår trogna vän sedan 2011 vara åter för  5.e året i rad?
Och här var hen, 38:an, med en ny partner i år
Vi gladdes och klappade om vår gamle kompis som vi loggade 2011, omloggade -12, -13,-14 och nu 2015 befriade den för alltis att flyga med en ryggsäck och tackar för hjälpen!
Jeanette började att öva att ringmärka de små, eländiga tornseglartarserna. Hon lyckades bra!
Totalt blev årets tornseglarprojekt följande:
5 återfynd av ljusloggar från förra årets 7 loggningar (bl a 38:an som vi loggat sedan 2011)
2 återfynd som vi inte loggade förra året ( en som återkommit sedan 2012 och en från 2014)
12 nymärkningar av adulta
8 nymärkningar av pull 
Nu har jag bara 4 ungar i Kniva kvar att märka om någon vecka. 

Från och med i år loggar vi inte om tornseglarna, utan bara nymärker. Det är dags att låta dom få flyga utan ryggsäck. Vi vet också ungefär var de övervintrar - Liberia - Kongo. Jag gör detta genom ett projekt på  Lunds universitet och har särskild djuretisk kurs utöver min ringmärkarlicens.  Vi hoppas få hit Susanne Åkesson, professor i zoologi, Lunds universitet, på kommande DOF möte för att berätta om resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar