Translate

torsdag 30 juni 2011

Lövsångarmorgon



En underbar sommarmorgon som startade med att jag väckte korna i soluppgången på väg ner till fågeltornet kl 03.50. Johannes och Jeanette mötte upp och denna ringmärkaromgång blev det betydligt fler fåglar än människor, 62 mot 3. Kan ana att inte så många läst bloggen och tror att vi ska märka på söndag. Yr.no lovade regn i 5 dagar - nu har det ändrats, men jag tordes inte chansa.
Vi hade fullt sjå hela morgonen så frukostmackan blev inte ens halväten. Johannes har börjat att plocka fåglar fint i näten så snart kan jag och Jeanette fika medans killarna går rundor =). Fåglarna strömmade in i näten och vi hade hade kunnat fortsätta ännu längre på förmiddagen om inte ett jobbmöte kallade.

Nu har ungarna börjat flyga ur boet och vi fick bära tillbaka och släppa många små i pullstadie 1 (ännu inte utväxta handpennor). Knölsvanarna har också fått en liten unge, men endast en i år. Lövsångarna var i farten. Vi fångade 10 ungar och 5 adulta där flera var i aktiv ruggning och såg ut som riktiga ruggugglor. Det gäller att hinna byta fjädrar inför den strapatsrika flyttningen över Sahara. Här en bild på en ung, fräsch gul lövsångarunge.
Vi fick 19 olika arter, vilket är otroligt kul. Bland de roligaste var en järnsparvunge - dom brukar annars dyka upp först i slutet av augusti, samt 2 juvenila nötväckor även denna gång. På bilden nedan vägs den ena av dem och den vackra stjärten och klorna syns fint. Johannes skymtar i bakgrunden.

Nästa märkning är beräknad till 13 juli, kväll med näten uppe mellan kl 16 - 21. Hör av dig om du vill vara med eller kolla bloggen.









Dagens fångst:
Sädesärla 1 + 2 juvenila
Järnsparv 1 juvenil
Rödhake 1 juvenil
Buskskvätta 1 + 1 juvenil
Björktrast 1
Törnsångare 3 kontroller (en från 2009)
Trädg sångare 1 + 2 kontroller
Svarthätta 1
Lövsångare 5 + 10 juvenila
Sv v flugsnappare 3
Entita 1 kontroll
Blåmes 1 juvenil + 1 kontroll
Talgoxe 1 + 3 juv + 1 kontroll
Nötväcka 2 juvenila (+ 1 kontroll från förra gången som vi släppte)
Pilfink 1 kontroll
Bofink 2 + 5 juv + 2 kontroller
Grönfink 1 +1 juvenil
Grönsiska 2 + 1 juvenil
Sävsparv 2 + 2 juvenila
SUMMA 62




2 kommentarer:

  1. Hej Gittan! Vad kul med en märkarblogg. Jag kommer att följa den. Jag skriver lite om min CES på min blogg och mitt Nattskärreprojekt har fått en egen blogg
    Hälsningar Urban R. Oskarshamn 567

    nightjarsweden.blogspot.com
    urmbird.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Kul med fler ringmärkarbloggar! Vi får göra ett upprop på ringmärkarmötet i Falsterbo i oktober!
    Nu ska jag ut och märka tornseglare....premiär!

    SvaraRadera