Ungfågel tornseglare. Den får bara en ring eftersom den inte kommer tillbaka nästa år. |
4 häckningar i Kniva och 2 häckningar i Bodarna, Bjurs gav 4 omloggningar, 5 nyloggningar + ringmärkningar samt 12 ringmärkta ungar. En adult fågel som swischade in i en tom holk fick också ring på foten. Den fick ingen ljuslogg eftersom det är mycket tveksamt om den kommer tillbaka till samma plats nästa år.
Vi var tyvärr för sent ute och missade två seglare med loggar från förra året. De häckade ovanligt tidigt och hann försvinna. Hoppas att fånga dom nästa år igen. Vi märkte att de tjocka ungarna svälts de sista dagarna så de blir lagom lätta för att direkt gå på vingarna. Troligen stannar bara en vuxen kvar och pysslar om dom på slutet.
Årets ljusloggers är smalare och smidigare än tidigare. Snabblim på knuten och glasspinnen inunder så att det inte ska fastna några fjädrar i limmet. Huvudet göms under tyg, då blir fågeln lugn. |
Varför gör vi det? Jo, ingen har vetat var tornseglarna övervintrar eftersom de är i luften hela tiden. Nu pågår ett projekt genom prof Susanne Åkesson på Lund Universitet där vi loggar tornseglare på platser. Öland, Öregrund, Hakkas, Finland, Tyskland och Falun. Hitills har resultaten visat att de följer västafrikas kust ner till Kongo. Därefter samlas de i Liberia över en regnskog och drar snabbt rakt över Sahara mot sin häckningsplats...och hittar otroligt nog på sin egen lilla holk igen!! Vi har ännu inte något resultat från Falu fåglarna. Jag ska rapportera så fort jag fått det.
Se artikeln i Forskning och Framsteg nr 5, 2012, som Susanne och hennes man Anders har skrivit.
"Ny teknik avslöjar tornesglarnas flyttvägar"
http://fof.se/tidning/2012/5-6/ny-teknik-avslojar-tornseglarens-flyttvagar
Hej då - flyg nu tillbaka nästa år. Ljusloggern syns på ryggen. Foto: Birger Roos |
Birger lägger tillbaka en av ungarna i holken på verandan, Gunilla stickar Bjursåsvantar och berättar om arbetet med att bevara skogen runt Lungsjöån nordväst om Enviken. |
Jeanette släpper en nyloggad. Alltid lite nervöst att se hur fint de kan flyga efter att ha fått en logga. Hittills har det gått utmärkt till 100 %. Foto: Birger Roos |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar